Sport

Jak dobrać szprychę do roweru i czy rozmiar ma znaczenie?

części rowerowe

Wybór odpowiednich części rower rowerowych ma bardzo duże znaczenie. Wybierając te wysokiej jakości mamy pewność, że posłużą na lata i to całkiem długie lata. Ale co tak naprawdę kryje się pod stwierdzeniem “wysokiej jakości”? Otóż to nie tylko sam materiał, ale i dopasowanie. Dzisiaj specjalnie dla Was przygotowaliśmy krótki poradnik dotyczący szprych do roweru.

Szprychy – ważne czy nieważne? Oto jest pytanie!

Na pierwszy rzut oka szprycha nie wygląda nazbyt imponująco, ani też nie wydaje się ważna. Ot taki zwykły kawałek drutu. Nic bardziej mylnego, o czym świadczy choćby fakt, że rodzajów tych części do roweru jest naprawdę sporo i czasami ciężko wybrać to, co najlepsze. Tutaj należy wiedzieć, że szprychę należy dobrać bardzo dokładnie do długości od piasty do zagłębienia w obręczy koła. W innym wypadku nie dochodzi do naciągnięcia szprych podczas centrowania, przez to zastosowanie odpowiedniego rozmiaru ma tak duże znaczenie. Szprycha nie może wystawać więcej niż 2 mm w innym wypadku zwyczajnie nie wycentrujemy koła. Oczywiście kolejnym ważnym aspektem, który należy poruszyć jest jej długość, która musi wchodzić do górnej nakrętki koła, a nie do połowy. Podsumowując, szprychy powinny być widoczne na zakończeniach nypli od wewnętrznej części obręczy.

Grubsze nie znaczy lepsze

Szprychę należy dostosować do konstrukcji roweru, zatem nie ma drogi na skróty – pierwsze lepsze części rowerowe absolutnie się nie sprawdzą, co niestety możecie odczuć bardzo boleśnie zjeżdżając z pierwszego lepszego krawężnika. Ponadto szprychę należy także dopasować do typu roweru. Tutaj można sobie zadać pytanie, czy grubsza szprycha jest lepsza? Ależ nie! Niestety grubsza szprycha jest mniej elastyczna, co sprawia, że łatwiej o uszkodzenie koła. Musisz wiedzieć, że średnice szprych wynoszą od 1,5 mm do 2,35 mm, przy czym tak naprawdę większość kół jest budowana na szprychach 2 mm, zatem to rozwiązanie wydaje się zdecydowanie bardziej uniwersalne. Można wyróżnić trzy rodzaje szprych. Mogą być o jednolitej średnicy na całej długości, a także cieniowane. W przypadku cieniowanych, środkowa część ma mniejszą średnicę niż same końce. Wyróżniamy jeszcze jeden rodzaj tych części do roweru, czyli aero, gdzie spłaszczenie przypada na środek odcinka, dzięki temu dochodzi do zmniejszenia oporów powietrza.

Sploty – rodzaje

Musimy również pochylić się nad samym splotem. Tutaj możliwości jest sporo, ale dla nas najważniejsza jest nie tylko estetyka, ale przede wszystkim funkcjonalność, a co za tym idzie również wytrzymałość. Jednym z najpopularniejszych splotów jest ten na krzyż, czyli każda szprycha krzyżuje się z innymi po tej samej stronie koła. Można także zastosować splot na słoneczko. W tym przypadku szprychy układają się w promieniu koła i nie tworzą się żadne skrzyżowania.

Splot ma znaczenie – czyli co wybrać, by nie żałować?

Dostępne są jeszcze inne sploty, ale one raczej wpływają bardziej na design niż na trwałość. Warto jednak dokładniej przyjrzeć się rodzajom i poznać ich wady oraz oczywiście zalety. Otóż splot typu słoneczko ma na pewno największą odporność pionową, ale żeby nie było tak kolorowo, to odporność boczna jest niemal zerowa. Co to oznacza w praktyce? A no właśnie to, że do jazdy po prostym terenie szosówkami jest jak znalazł, natomiast na bardziej wymagających trasach, gdzie występują ostre zakręty to rozwiązanie się nie sprawdzi. Bardziej uniwersalny jest splot na pół słoneczko, gdzie od lewej strony piasty szprychy są krzyżowane, dzięki temu taki splot ma zastosowanie w rowerach szosowych, miejskich, a nawet crossach. Jeżeli chodzi o splot krzyżowy, to także ma wady, gdyż koło jest podatne na uderzenia, ale z góry. Dlatego lepiej zastosować mniejszą ilość splotów krzyżowych, co zwiększa odporność.

Szprychy to części rowerowe, które choć niepozorne mają bardzo duże znaczenia. Zatem nad ich wyborem należy się pochylić. Pamiętajcie, że wybór jest naprawdę ważny. Jeżeli nie wiecie jaki rozmiar wybrać, to dodatkowo możecie skorzystać z kalkulatora do obliczania długości. Ale jeżeli zastosujecie się do naszych rad to na pewno nie popełnicie błędów.

Share:

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *