Diety

Znaczenie kasz w diecie bezglutenowej

znaczenie kasz w diecie bezglutenowej

Jeszcze do niedawna jedyną chorobą wykluczającą spożywanie glutenu była celiakia. Dziś coraz częściej diagnozuje się także nieceliakialną nietolerancję glutenu, nadwrażliwość na gluten lub uczulenie na pszenicę. Wiadomo także, że odstawienie glutenu ma ogromnie pozytywny wpływ na zdrowie pacjentów w przypadku choroby Hashimoto czy zespołu jelita drażliwego.

Dieta bezglutenowa, choć sprzyja także dobremu samopoczuciu, nie jest więc fanaberią czy modą, a lekarskim zaleceniem i dla niektórych, jedyną drogą do tego, by cieszyć się życiem bez przykrych dolegliwości.

Zrezygnowanie ze spożywania zbóż i produktów zbożowych nie oznacza jednak nudy i monotonii w kuchni, wręcz przeciwnie! Choć nietolerancja glutenu wymusza rezygnację z wielu smakowitych i, wydawać by się mogło, niezbędnych produktów spożywczych, takich jak chleb czy makaron, wciąż przed nami, bezglutenowcami, mnóstwo możliwości komponowania posiłków pożywnych, smacznych, ciekawych i zdrowych! Podstawą takich dań mogą być bowiem nie tylko mięso czy ziemniaki, ale także, nieco zapomniane w ostatnich czasach, kasze. I o ile na pewno każdy z nas dobrze zna kaszę gryczaną czy jaglankę, o tyle amarantus, komosa ryżowa czy teff mogą brzmieć nieco egzotycznie.

Przyjrzyjmy się bliżej kaszom bezglutenowym. Zapoznajmy się z ich zaskakującym bogactwem składników odżywczych i wspólnie zainspirujmy się do tworzenia nowych, bezglutenowych dań!

Dlaczego nie warto rezygnować z kaszy?

Kasze znajdują się w podstawie piramidy żywieniowej, jakiej symboliczny zarys każdy z nas pamięta jeszcze z czasów podstawówki. Oznacza to, że stanowią bardzo ważny element codziennej diety i warto korzystać z ich dobrodziejstwa nie tylko w przypadku alergii czy nietolerancji pokarmowych.

Królestwo kasz obfituje w produkty o ogromnej różnorodności smaków i struktur, i można wyczarować z nich bardzo dużo ciekawych, smakowitych potraw. Niezależnie czy wybierzemy kaszę bezglutenową, czy np. kaszę mannę, bulgur lub kuskus, które niestety gluten zawierają , miejmy świadomość, że ich ziarna obfitują w sobie niezliczone ilości składników odżywczych. Krótko mówiąc, kasza jest po prostu zdrowa. Pyszna i zdrowa!

Jednym z najcenniejszych składników kasz jest błonnik, który reguluje procesy trawienia, pośrednio zapobiegając powstawaniu zaparć, nowotworów układu pokarmowego i hemoroidów. To właśnie ze względu na jego wysoką zawartość kasze zaliczane są także do grupy pokarmów o niskim indeksie glikemicznym. Oznacza to, że po zjedzeniu porcji kaszy, węglowodany w niej zawarte uwalniają się do naszego organizmu stopniowo, przez co dłużej i „stabilniej” czujemy się syci i nie grożą nam nagłe i gwałtowne ataki głodu, czy niepohamowana ochota na słodycze. Dieta bogata w kasze jest więc zalecana nie tylko łakomczuszkom i osobom odchudzającym się, ale także cukrzykom i osobom z podwyższonym „złym cholesterolem” we krwi.

kasza owsiana z mlekiem

Które kasze są bezglutenowe?

Oto najpopularniejsze kasze bezglutenowe:

  • Kasza gryczana – Powstaje z ziaren gryki. Zawiera w sobie dużo białka, błonnika, potasu, wapnia, magnezu i żelaza, a dodatkowo jest źródłem kwasu foliowego i witaminy E. Najbardziej znana jest kasza gryczana palona o intensywnym smaku i brązowej barwie, jednak dużo bardziej uniwersalna, a także zdrowsza jest kasza gryczana niepalona. Ma kremowy kolor z delikatnymi, zielonymi refleksami i charakteryzuje się łagodnym, lekko słodkawym smakiem.
  • Kasza owsiana – To źródło białka, antyoksydantów, żelaza, magnezu, witamin z grupy B, E, fosforu i cynku. To, co w niej najciekawsze, to fakt, że zawarty w kaszy owsianej gluten ma postać betaglukanu. Spowalnia on wchłanianie tłuszczów, obniża poziom cukru we krwi, a także sprawia, że dłużej czujemy się nasyceni. Owies działa ochronnie na błonę śluzową przewodu pokarmowego, działa anty-nowotworowo i obniża poziom cholesterolu. Ten gatunek kaszy występuje w dwóch odmianach: w postaci całych ziaren i nieco drobniejszej, wersji łamanej.
  • Kasza jaglana – Powstaje z prosa. Oprócz białka, węglowodanów, witaminy B i E oraz błonnika jest źródłem beta-karotenu, wapnia, potasu i lecytyny. Spośród innych produktów zbożowych wyróżnia się tym, że jest zasadotwórcza, równoważy więc powstawanie kwasów żołądkowych pobudzonych spożywaniem np. mięsa, cukru czy białego pieczywa. Jest lekkostrawna, w smaku lekko orzechowa, a dodatkowo włączenie jej do stałej diety zaowocuje wzmocnieniem kości.
  • Kasza kukurydziana — Kasza kukurydziana to nic innego jak wyłuskane i drobno pocięte ziarna kukurydzy. I choć może wśród innych znanym nam kasz nie wyróżnia się zbytnio swoimi walorami zdrowotnymi (choć nadal jest cennym źródłem błonnika, witamin i selenu) to zyskuje rzesze fanów jako bezglutenowy zamiennik kaszy manny.
  • Amarantus — swoją nazwę zawdzięcza przepięknym, głęboko amarantowym pióropuszom występującym na roślinie w czasie kwitnienia. Nasiona amarantusa (w Polsce nazywamy go również szarłatem) zawierają dwa razy więcej błonnika niż otręby owsiane, a zjedzenie nawet 100 gramów ugotowanego amarantusa dziennie znacznie pokrywa nasze zapotrzebowanie na magnez, nasycone kwasy tłuszczowe i żelazo, a także, dzięki obecności skwalenu, hamuje procesy starzenia się komórek.
  • Komosa ryżowa (quinoa) – W Polsce najpopularniejsza jest biała komosa, jednak można spotkać także czerwoną i czarną wersję tej kaszy. Jest ona cennym źródłem białka (w postaci wszystkich aminokwasów egzogennych), a także fosforu, manganu, witaminy A, B, C, E i witamin z grupy B. Ziarna te mają działanie antyalergiczne i przeciwzapalne, mają niski indeks glikemiczny, a dodatkowo wspierają cały nasz układ odpornościowy.
  • Teff – inaczej miłka abisyńska, to najmniej znana spośród opisywanych tu bezglutenowych kasz. Teff jest bogaty w białko, żelazo, kwas foliowy i błonnik (aż ok.123 mg błonnika w szklance ugotowanej kaszy!). Roślina ta wyróżnia się niezwykłą wytrzymałością na warunki atmosferyczne, można więc uprawiać ją nawet na bardzo niewdzięcznej glebie. Ziarna kaszy są drobne, bardzo subtelne w smaku i zapachu, i nie mają zazwyczaj jednolitej barwy (mogą być białe, beżowe, brązowe, a nawet czarne).

Zastosowania kasz w diecie bezglutenowej

Może się wydawać, że stosowanie diety bezglutenowej oznacza konieczność rezygnacji ze smacznych i sytych posiłków. Na szczęście tę wyssaną z palca teorię możemy od razu zamknąć do lamusa. Nie dość, że kasza od wieków jest znana ludzkości, ba, przed sprowadzeniem ziemniaków do Europy była dużo bardziej popularna niż nawet chleb, to współcześnie mamy możliwości przerabiania jej na wiele sposobów i komponowania niezliczonej ilości pysznych i interesujących dań z kaszy!

Zacznijmy od tego, że kasza już sama w sobie jest świetnym zamiennikiem ziemniaków i makaronów, i może z powodzeniem gościć na naszych talerzach jako tradycyjny węglowodanowy dodatek do mięs, ryb czy pieczonych warzyw. Kasze świetnie zastąpią też płatki śniadaniowe lub staną się bazą sałatki. Można nią faszerować liście sałaty, kapusty czy winogron, lepić z niej kotleciki, a nawet tworzyć ciasteczka czy ciasta.

Warto zgłębić temat bezglutenowych kasz, ponieważ powstają z nich także mąki, a to, jak się pewnie domyślacie, oznacza, że wachlarz kulinarnych możliwości tylko się przed nami rozszerza. Ciasto na placki, naleśniki, makaron czy deserowe – każde może powstać na bazie bezglutenowej mąki powstałej z kaszy. Limitem jest tylko nasza wyobraźnia!

Przekąski, dania, zupy i desery z dodatkiem kasz bezglutenowych nie tylko zachwycą smakiem, ale także pokażą, że dieta bezglutenowa może być niezwykle kreatywna i nowoczesna.

kasza jaglana

PyszneEko.pl — sklep z ekologiczną kaszą bezglutenową

Na koniec chcielibyśmy zaprosić Państwa do nas, do naszego sklepu z ekologiczną kaszą bezglutenową PyszneEko.pl.

Poprzez naszą działalność chcemy udowodnić, że ekologiczne, zdrowe jedzenie nie powinno być trudno dostępnym, luksusowym towarem. Wręcz przeciwnie! Oferujemy szeroki wybór naturalnych produktów, kasz zwyczajnych i bezglutenowych, produktów polecanych w dietach wegańskich, wegetariańskich i bezmlecznych, żywność nisko przetworzoną, superfoods i suplementy diety, a także naturalne kosmetyki do pielęgnacji włosów, ciała i paznokci i przyjazną środowisku chemię domową. Wszystko w przystępnych cenach, z możliwością dostawy do domu. Łatwiej się nie da! Zapraszamy do sklepu ekologicznego PyszneEko.pl.

Share:

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *