Zdrowie

Jak działa błonnik, dlaczego warto jeść błonnik?

miska warzyw i owoców

Błonnik to jedna z tych substancji odżywczych, które w naszym organizmie sprawuje bardzo ważną funkcję, umożliwiając jego prawidłowe funkcjonowanie. Jest jednym z ważniejszych składników naszej diety i powinno się go spożywać regularnie w określonej ilości. Czym jednak jest błonnik i dlaczego warto go jeść? Jakie są jego funkcje i w których produktach można znaleźć go najwięcej?

Czym jest błonnik?

Błonnik pokarmowy albo inaczej włókno pokarmowe to mieszanina substancji pochodzenia roślinnego, które nie ulegają strawieniu. W jego skład wchodzi między innymi celuloza, pektyny, lignina, hemiceluloza czy guma roślinna. Oczywiście można go podzielić jeszcze na ten rozpuszczalny oraz nierozpuszczalny w wodzie. Najważniejszy jednak dla nas będzie błonnik pokarmowy, którego najwięcej można znaleźć w produktach roślinnych, pełni on bardzo ważną funkcję dla prawidłowego działania organizmu.

Jakie produkty zawierają najwięcej błonnika?

Zdecydowanie błonnik jest tą substancją, która w naszym życiu jest bardzo ważna, ponieważ umożliwia zachowanie prawidłowego funkcjonowania organizmu, a także zapobiega powstawianiu wielu chorób. Najważniejszym źródłem tej substancji są przede wszystkim warzywa i owoce, a także produkty zbożowe i nasiona roślin. Co zawiera błonnik, dowiesz się z artykułu na www.jejzdrowie.pl, najczęściej jednak wymienia się tutaj ciemne pieczywo razowe, ryż, musli, kaszę, ziemniaki, sezam, suszone śliwki, jeżyny, maliny. Błonnika nie znajdzie się za to w mięsie ani olejach. Warto także pamiętać o zasadzie, że im mniej przetworzone są ziarna zbóż, tym więcej błonnika posiadają.

Jakie są funkcje błonnika pokarmowego?

Funkcje spełniane przez błonnik pokarmowy w naszym organizmie mogą być różne. Przede wszystkim, dzięki niemu unika się zaparć, ponieważ po spożyciu wchłania on wodę, zwiększając swoją objętość i pobudzając jelita. W głównej mierze odpowiada więc za regulację pracy jelit, a także pomaga w odchudzaniu dzięki temu, że pęczniejąc w żołądku, stwarza uczucie sytości. Oprócz tego pomaga w obniżeniu poziomu cholesterolu, zmniejsza ryzyko wystąpienia miażdżycy, a także reguluje wysokość cukru we krwi i obniża ciśnienie tętnicze. Sprzyja także rozwojowi korzystnych dla jelit bakterii, dzięki czemu działa jako prebiotyk. Spożywanie błonnika wspomaga także zahamowaniu rozwoju nowotworów.

Jakie jest zalecane dawkowanie błonnika?

Według zaleceń ekspertów prawidłowa zalecana dzienna dawka błonnika, dla przeciętnego dorosłego człowieka powinna wynieść od 20 do 40 g. Zbyt niska ilość tej substancji może powodować liczne problemy żołądkowe i jelitowe, w tym problemy z zatwardzeniem oraz rozwój innych chorób. Przedawkowanie błonnika jednak też nie jest dobrym rozwiązaniem, ponieważ jego nadmiar może doprowadzić do powstania biegunek oraz licznych dolegliwości żołądkowych, w tym bólu brzucha, wzdęć i prowadzić do wypłukiwania z organizmu takich składników odżywczych jak wapń, żelazo i cynk.

Dodatkowo zbyt duża ilość błonnika pokarmowego w diecie może obniżyć skuteczność niektórych przyjmowanych leków. Zazwyczaj zaleca się, by lekarstwa zażywać co najmniej 2h po posiłku, aby uniknąć ewentualnych problemów.

Share:

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *