Zdrowie

Witamina C — nie tylko na przeziębienie

witamina C

Pogoda w naszej strefie klimatycznej bywa kapryśna. Nie trudno bowiem o przeziębienie, które zwłaszcza w tych czasach, może być dla naszego organizmu ogromnie wyniszczające. Dlatego też warto zatroszczyć się o swoją odporność. Pomóc w tym może odpowiednia suplementacja. Codziennie zażywany kwas askorbinowy, czyli witamina C ma zbawienny wpływ na nasze zdrowie. Kojarzona przez większość jedynie z wzmacnianiem odporności, okazuje się mieć jednak znacznie większe znaczenie.

Spis treści:

  1. Witamina C – dlaczego należy ją zażywać?
    1. Budowanie odporności
    2. Wspomaganie układu krwionośnego
    3. Sojusznik w walce z nowotworami
    4. Mocne stawy i kości
  2. Niedobór witaminy C – jak rozpoznać?
  3. W jakich produktach można znaleźć witaminę C?
  4. Suplementy – jak dawkować?

Witamina C – dlaczego należy ją zażywać?

Witamina C, nazywana również kwasem askorbinowym, jest jedną z tych substancji, której ma zbawienny wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu. Niestety jednak w przeciwieństwie do innych organizmów, roślin, czy zwierząt nie jest ona w stanie samodzielnie powstać w naszym ciele. Dlatego też należy jej regularnie dostarczać wraz z pożywieniem lub pod postacią suplementu diety. Jej obecność ma bowiem zbawienny wpływ na ludzkie zdrowie. Jak działa witamina C?

Budowanie odporności

Kwas askorbinowy ma ogromne znaczenie na budowanie naszej odporności. Liczne badania wykazały, że witamina ta zażywana w trakcie przeziębień, łagodzi ich objawy oraz zapobiega powikłaniom. Wszystko dlatego, iż zwiększa ona aktywność komórek oraz sprzyja powstawaniu limfocytów T i B, które odpowiadają za zwalczanie drobnoustrojów. Zdaniem wielu specjalistów witaminy C nie należy jednak zażywać jedynie w trakcie choroby. Przyjmowana profilaktycznie może obniżyć ryzyko zachorowań. Ponadto poprawia ona również samopoczucie oraz skraca okres rekonwalescencji. 

Wspomaganie układu krwionośnego

Witamina C buduje i wzmacnia naczynia krwionośne. Zapobiega ona również powstaniu sińców oraz krwotoków. Ponadto odpowiada również za redukcję złego cholesterolu, który może prowadzić do powstawania miażdżycy. Substancja ta odpowiada również za regulację ciśnienia, przez co jej spożywanie zaleca się osobom cierpiącym na nadciśnienie. Kwas askorbinowy wspomaga przyswajanie żelaza oraz jest potrzebny do prawidłowej syntezy kolagenu. Uczestniczy on także w produkcji czerwonych krwinek. Z badań European Prospective Investigation into Cancer wynika również, że jej regularne spożywanie może zapobiec występowaniu chorób takich jak udar mózgu, czy anemia.

Sojusznik w walce z nowotworami

Z badań Centrum Medycznego Uniwersytetu w Kansas wynika, że witamina ta, podawana dożylnie jako suplement wraz z lekami przeciwnowotworowymi przyczynia się do złagodzenia efektów ubocznych u osób poddanych chemioterapii oraz radioterapii. Ponadto przyczynia się również do przyspieszenia leczenia chorób nowotworowych. Zdaniem wielu ekspertów substancja ta może również spowalniać proces powstawania przerzutów oraz nawrotów choroby. Witamina C uważana jest również za silny antyoksydant, który minimalizuje ryzyko powstawania nowotworów.

Mocne stawy i kości

Kwas askorbinowy wspomaga produkcję kolagenu, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania stawów i kości. Substancja ta wzmacnia ich elastyczność, dzięki czemu chroni przed powstawaniem kontuzji. Zażywana w trakcie stanów zapalnych, redukuje ich objawy. Jest ona również niezbędna do produkcji osseiny, która jest jednym z głównych budulców naszych kości. Jej niedobór może prowadzić do odwapnienia oraz osłabienia ich struktury, a w efekcie do zwiększonej podatności na złamania. Przeciwdziała również powstawaniu próchnicy oraz chorób jamy ustnej.

Niedobór witaminy C – jak rozpoznać?

Niedobór witaminy C może spowodować poważne spustoszenie w ludzkim organizmie. Do jednych z najczęstszych objawów należą:

  • gorsze samopoczucie;
  • bolesne obrzęki stawów;
  • osłabienie naczyń krwionośnych;
  • spowolnione gojenie się ran;
  • zwiększona podatność na przeziębienia.

Zbyt małe ilości witaminy C w organizmie mogą być również przyczyną szybszego wysuszania się skóry. To z kolei przyspiesza procesy jej starzenia. W wielu przypadkach brak kwasu askorbinowego w organizmie może prowadzić do powstawania szkorbutu. Jest to choroba, która prowadzi do powstawania wrzodów, krwawienia dziąseł, a w ekstremalnych sytuacjach nawet i do wypadania zębów.

W jakich produktach można znaleźć witaminę C?

Substancja ta jest obecna w świeżych owocach i warzywach. Niestety jednak bardzo szybko utlenia się – zwłaszcza pod wpływem działania wysokich temperatur. Dlatego najlepiej spożywać ją w postaci surowych produktów takich jak:

  • cytrusy;
  • dzika róża;
  • kiwi;
  • pomidory,
  • truskawki,
  • papaja;
  • czarna porzeczka,
  • brokuły,
  • brukselka.
  • jarmuż,
  • papryka.

Niestety jednak w związku ze spadkiem jakości owoców i warzyw, które coraz częściej są modyfikowane genetycznie – zawartość składników odżywczych oraz minerałów maleje w nich z każdym kolejnym rokiem. Na szczęście zawarty w witaminie C kwas askorbinowy można dostarczyć do organizmu stosując odpowiednie suplementy. Na rynku nie brak witaminy C w postaci tabletek, żelek, czy proszku, które dostarczają znacznie większe ilości tej substancji, niż jakiekolwiek produkty spożywcze. Szeroki wybór tej i innych witamin czołowych producentów oferuje Sklep Życia – https://www.sklepzycia.pl/witamina-c.

Suplementy – jak dawkować?

Dzienna dawka witaminy C przyjmowanej w postaci witamin powinna być dopasowana do wieku, płci, masy ciała oraz trybu życia. U osoby dorosłej dzienna dawka nie powinna przekraczać  więcej niż 1 mg na każdy kilogram masy ciała. U dzieci dawka ta powinna być dwukrotnie większa. Jej stosowanie polecane jest osobom, które często chorują oraz profilaktycznie – tym, którzy nadużywają używek (tytoń, alkohol itp.). Nie należy przekraczać dozwolonej dziennej dawki podanej na etykiecie.

Share:

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *