Diety

Czym charakteryzuje się żywność bezglutenowa i dla kogo jest skierowana?

dieta bezglutenowa

Rosnącą popularnością cieszy się żywność bezglutenowa, można nawet powiedzieć, że stała się ona w pewnym stopniu modna. Na półkach sklepowych pojawia się coraz więcej produktów niezawierających w swoim składzie glutenu. Okazuje się, że ten dodatek może mieć negatywny wpływ na organizm, przyczyniać się do mniej lub bardzo poważnych problemów ze zdrowiem. Niektórzy są uczuleni na gluten, przez co staje się on dla nich niemalże zabójczy. Nie brakuje też osób, które z własnego wyboru przechodzą na dietę bezglutenową.

Jedzenie bez glutenu, czyli jakie i dla kogo?

Osoby dbające o swoje zdrowie coraz częściej decydują się na zrezygnowanie z żywności zawierającej gluten. Chodzi tutaj o problematyczne białko, które może powodować różne nieprzyjemne dolegliwości. Najbardziej cierpią jelita, w przypadku których może dojść nawet do wystąpienia ubytków. Alergia i nietolerancja na gluten również wymuszają rezygnację z glutenu. Znajdziemy go w zbożach. W pszenicy występuje jako gliadyna, w życie jest to sekalina, w jęczmieniu mamy hordelinę, a owies zawiera aweninę. W niektórych przypadkach gluten może być wręcz trujący dla organizmu, powodować zanik kosmków jelita cienkiego. To z kolei skutkuje zaburzonym wchłanianiem pokarmu. Towarzyszy temu również szereg objawów typu biegunka, utrata masy ciała, niedobory żywieniowe, osteoporoza, depresja, padaczka, wzdęcia, bóle brzucha. Lista schorzeń jest zdecydowanie dłuższa.

Dieta bezglutenowa skierowana jest przede wszystkim dla osób borykających się z celiakią, alergia na gluten i nadwrażliwością na to białko. Konieczne jest wtedy wyeliminowanie wszystkiego, co może zawierać gluten, a więc pszenicy, jęczmienia i żyta. Tradycyjne pieczywo, słodkie wypieki, pizza, makarony, dania mączne, muszą zostać zastąpione żywnością bezglutenową. Zalicza się do niej kukurydzę, ryż, ziemniaki, soję, proso, grykę, tapiokę, amarantus, maniok, soczewicę, fasolę, sorgo, teff, orzechy, ziarna, nasiona, ryby, mięso, owoce, warzywa. Jak widać, wybór jest spory, dlatego nie trzeba obawiać się o monotonny jadłospis ani jakiekolwiek niedobory żywieniowe ze względu na pewne ograniczenia co do wyboru produktów spożywczych.

To musisz wiedzieć

Żywność bezglutenowa musi być odpowiednio oznaczona, aby konsument miał pewność co do tego, że w składzie nie ma żadnego problematycznego dla niego składnika. Stosuje się symbol przekreślonego kłosa. Sięganie po oznaczone nim produkty jest bezpieczne, chociaż nie zawsze mówimy tutaj o całkowitym braku glutenu. Przyjmuje, ile że w produktach przetworzonych bezglutenowych nie może znaleźć się więcej niż 20 ppm glutenu. Jeśli ktoś ma nietolerancję i źle reaguje nawet na odrobinę tego problematycznego białka, sięganie po nie jest ryzykowne.

Share:

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *